برقراری عدالت درمانی در مناطق محروم با افزایش ظرفیت پزشکی 

یک نماینده سابق مجلس گفت: مجلس در بحث احکامی که برای وزارت بهداشت در حوزه کمبود پزشک در نظر گرفته شده بود باید به جد ورود و نظارت کند.

عدالت خط قرمز شهید رئیسی بود و این در حوزه سلامت و درمان نیز نمود داشت؛ به طوری که در سفر‌های استانی به نحوه دسترسی مردم به درمان و بهداشت توجه می‌شد. این امر با ابلاغ مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی و ۱۵ درصدی دندان‌پزشکی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرایی شدن آن در دولت ایشان، موید اهمیت وی به عدالت در دسترسی مردم به خدمات درمانی بود.

محمد حسن آصفری٬ نایب رئیس سابق کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در خصوص کمبود پزشک در مناطق محروم توضیحاتی را ارائه داد.

اعتماد پزشکان به افزایش ظرفیت با سیاست‌های تشویقی

آصفری با تاکید بر لزوم افزایش طرفیت پذیرش پزشکی گفت: پزشک که ۷ الی ۱۰ سال باید درس بخواند، ظرف مدت ۲ سال نمی‌توان بازتاب افزایش کرسی‎‌های پزشکی را مشاهده کرد، ما زمانی می‌توانیم نظر بدهیم که این ها فارغ‌التحصیل شوند و ببینیم آیا واقعا افزایش در مناطق محروم، این پزشکان را به آن جا می‌برد که آن جا خدمات ارائه دهند یا این که داریم آن ها را آماده‌ می‌کنیم برای مهاجرت کردن و یا یک گروه پزشک که بیکار بشوند؛ لذا باید در ۷ الی ۱۰ سال دیگر بررسی شود.

وی ادامه داد:، اما من معتقدم که پزشک باید امنیت شغلی داشته باشد، چون آن کسی که امروز پزشک شده‌ است باید تفاوتی با کسی که پزشک نیست داشته باشد و این خودش عین عدالت است. ما باید اعتماد پزشکان برای ماندگاری در کشور را حفظ کنیم. وقتی ما سیاست‌های تشویقی را در نظر بگیریم خود پزشک تشویق می‌شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم برود و طبابت کند.

تا سال دوم برنامه هفتم، وزارت بهداشت باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند

آصفری در خصوص نقش سیاست‌های تشویقی در اجرایی شدن این مصوبه، توضیح داد: اگر سیاست‌های تشویقی نباشند و مالیات‌های سنگین و عوارض سنگین برایش در نظر بگیریم، بالطبع نمی‌توانیم به هدف منظور شده برسیم. هدف شورا و مجلس از افزایش کرسی‌های پزشکی، کمک به مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه مناطق محروم فاقد پزشک٬ علی الخصوص پزشک متخصص است؛ چرا که در حال حاضر واقعا در بعضی از شهرستان‌ها، پزشک متخصص کم داریم یا به ندرت هست یا یک پزشک متخصص نیمی از هفته را می‌رود یک شهرستان و نیم دیگر را به شهرستان دیگری می‌رود. باید این مسئله را حل کنیم تا بتوانیم بحث کمبود پزشک را در مناطق محروم کاهش دهیم.

وی در خصوص این که آیا عدم افزایش ظرفیت ما را به چشم انداز مشخص شده می‌رساند، پاسخ داد: مجلس در چشم انداز برنامه هفتم برای تحقق افزایش پزشک در مناطق محروم به این مسئله هم توجه کرد. طبق این برنامه وزارت بهداشت باید تا سال دوم برنامه، زیرساخت‌های لازم را فراهم کند تا بتواند کمبود پزشک متخصص را در مناطق محروم جبران کند. بایستی به نظرم مجلس در بحث احکامی که برای وزارت بهداشت در حوزه کمبود پزشک در نظر گرفته شده بود؛ به جد ورود و نظارت کند. همان طور که گفتم قوانینی در مجلس به عنوان سیاست‌های تشویقی برای حمایت از پزشکان در جهت انجام خدمات در مناطق محروم باید تصویب شود. همه این ها را باید در نظر گرفت و بعد ارزیابی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار